Wat laat je scholieren doen die de maatschappelijke stage in de bibliotheek willen uitvoeren? Ik besloot het aan henzelf over te laten. We hebben 10 scholieren aangenomen en op een woensdagmiddag in twee groepen aan het werk gezet. Een groep kreeg als opdracht: Stel, je woont in SimCity. Ga met je groep brainstormen over de vraag: Wat betekent de bibliotheek voor de mensen die in SimCity wonen? De andere groep kreeg als opdracht: Stel, je werkt in de bibliotheek in SimCity. Ga met je groep brainstormen over de vraag: Wat doet de bibliotheek voor de mensen in SimCity?
De antwoorden werden op de bekende post-its onder de koppen "vraag" en "aanbod" geplaatst en we bekeken welke activiteiten realistisch en zinvol waren. Wat opviel was dat de scholieren totaal bij de boeken en lezen bleven met activiteiten als voorlezen en boeken bij de mensen brengen, maar als "maatschappelijk nut" wel bedachten dat de bibliotheek ook mensen aan het werk kon helpen door bijvoorbeeld koffie te zetten en uit te delen aan klanten, een portier bij de deur en iemand bij de lift te zetten.
Het vervolg pakken we ook gezamenlijk op en ook de invulling van de werkzaamheden is aan de scholieren zelf. Op een "redactievergadering"-achtige manier gaan we aan de slag. We maken een keuze uit het voorgestelde werk en koppelen dat aan activiteiten van de komende maand in de bibliotheek. We zorgen ervoor dat ze onder begeleiding van docent en bibliotheekpersoneel een nuttige en vooral ook leuke werktijd beleven. Wie weet vinden ze hun I-factor en zien we ze 'later' nog eens terug..
wordt vervolgd
1 opmerking:
Wat leuk Nicole!
Klinkt als absoluut een nuttige middag. :)
Een reactie posten