vrijdag 13 maart 2009

Palen en perken: Blogkermis

Aan mij de eer om de volgende blogkermis te verzorgen. Dat moet dan wel vandaag zijn, tegelijk met de kermis in Zwolle. Diepe dalen en hoge bergen, dat is hoe ik web 2.0 ervaar, dus waan je in de rollercoaster en lees het volgende stukje net zo snel als ik het heb opgeschreven. Daarna hoor ik graag je eerste reactie op twitter, zoals wanneer je net uit de achtbaan stapt. Daar kun je het dan bij laten of -jouw keuze- stop er meer tijd in en laat me weten wat je vindt.



Hoe kan het, dat alle bibliotheken inmiddels web 2.0 cursussen hebben gevolgd, web 2.0 toepassingen op hun site hebben gezet, dat bibliothecarissen ineens omnipresent (bedankt Jan) op internet te vinden zijn en dat, als ik op een school kom, men altijd nog denkt dat de bibliotheek er is om boeken uit te lenen en verder niks.

Drieentwintighonderdeenendertig bibliotheek 2.0 leden, hoeveel tijd brengen die gemiddeld door op deze site? Alleen al het vinden van de site, even bekijken en besluiten tot aanmelden kan 5 a 10 minuten tijd kosten. Dat zijn zo'n 5 tot 10 weken fulltime werk- of privétijd en dan is er nog niets gebeurd!

Hoe worden kinderen op scholen, volwassenen in buurtcentra en ouderen in de verzorgingsflats mediawijzer door onze aanwezigheid op web 2.0?

Wat schieten onze klanten er nu eigenlijk mee op dat wij ons suf zitten te bloggen, twitteren, ningen, hyven en ga zo maar door? Hoeveel discussies worden verkeerd opgevat, hoeveel discussies eindigen in niets concreets en hoeveel discussies worden steeds opnieuw gevoerd?

Wordt het tijd om paal en perk te stellen aan web 2.0 of is er een next level?

Je reactie, in Twittermodus (140 karakters), SMSmodus (160) of blogmodus ala Nicole: niet meer dan 500 woorden! plaats de link naar mijn blog en laat mij weten dat je gereageerd hebt. Doe dit alles binnen 5 weken, de deadline is 17 april!


Toelichting op de blogkermis:
Een blogkermis (of blog carnival) is een verzameling postings rond een thema met als doel een aantal bloggers bij elkaar te brengen. Iemand start een onderwerp, en daarop wordt door verschillende bloggers binnen een bepaalde tijd geantwoord in de vorm van een posting. Meestal met link naar die originele oproep, en na verloop van tijd worden de postings verzameld in een overzicht. zie verder Dymphie's, Wilma's en Wowter's wiki

26 opmerkingen:

essen2punt0 zei

Geef je nog even de link naar je twitteraccount door voor diegenen die 'm niet kennen? ;)

essen2punt0 zei

Heeeee.. en mag ik niet in een reactie reageren? ;)

essen2punt0 zei

En voor de voorlopige tenslotte: mooi boeiend thema!

WoW!ter zei

Nicole, om de nlbiblioblogswiki, WoWter's wiki te gaan noemen is echt veel te veel eer. Dymphie is de grote stabiele kracht achter de schermen en Wilma van den Brink begint zich te ontpoppen als een nieuwe ondersteuner van het geheel. Kortom het is zeker niet mijn werk alleen, we doen het met een zichzelf organiserend team dat een gezamelijke belangstelling heeft.
We zullen deze blogpost op nemen op de kermis pagina ;)

WoW!ter zei

En terwijl ik het vorige commentaar schreef bleek Dymphie deze oproep al op de wiki opgenomen te hebben ;)
Dat is nu precies wat ik maar wilde zeggen.

Nicole zei

@essen2.0 de link naar mijn twitteraccount staat bovenaan bij google maar vooruit: http://twitter.com/NicoleGiling

@essen2.0 als je niet mocht reageren had ik em wel geblokt, dus tuurlijk mag dat!

@essen2.0 thnx en ik ben ook wel heel benieuwd wat het wordt

@Wowter staat genoteerd! Excuus en bedankt voor de verbetering, zo zie je maar weer..

Hetty Theodora zei

"Wat schieten onze klanten er nu eigenlijk mee op dat wij ons suf zitten te bloggen, twitteren, ningen, hyven en ga zo maar door?"

Deze zin spreekt mij heel erg aan en dan ook meer vanuit de gedachte:
We bloggen, hyven toch ook om onze klant op een andere manier te benaderen. Ziet onze klant dat wij dit doen? Of zijn onze activiteiten zo drukbezocht omdat de plaatselijke pers altijd erg veel aandacht aan ons besteed?
En kunnen we dus dat bloggen enz. net zo goed laten?

Ik zal mijn gedachten erover laten gaan, Weerwatgeleerd!

Jeroen van Beijnen zei

Misschien beantwoorden de volgende essays jou vraag niet helemaal, maar ze sluiten wel aardig aan bij je verhaal: http://smartpoodlepublishing.com/contest.html

Dit zijn verhalen van bibliothecarissen over wat zij graag zouden willen dat klanten van hen zouden weten.

Ik denk dat dit een belangrijke vraag is als je het imago van een bibliothecaris wilt veranderen:

"Als een bibliothecaris niet de persoon is zoals wel door veel mensen gedacht wordt, wat is de bibliothecaris dan wel?"

Ik denk dat dit een lastige vraag is om te beantwoorden en per persoon zal verschillen, maar er zal wel een soort van basisdefinitie gemaakt moeten worden.
Pas als wij weten wat een bibliothecaris nu echt is kunnen wij dit naar onze klanten en de wereld vertellen.

Ik vrees ook dat wij een hoop clichés niet kunnen kwijt raken als wij nog steeds naar deze clichés handelen.
Misschien werken er niet veel oude vrouwelijke bibliothecaresse met grijs haar en een knotje, maar als wij nog steeds als een politieagent rondlopen om te ssssst-en en niet eten in de bibliotheek en niet ditten en datten in de bibliotheek gedragen wij ons nog wel zoals dit oude vrouwtje.

Als wij claimen om veel meer te zijn dan alleen een boekenuitleenpunt met een kaartenbak, dan moeten wij dit ook waarmaken en zorgen dat wij een goede catalogus hebben die niet op deze oude kaartenbak lijkt en ook diensten aanbieden die daadwerkelijk iets toevoegen voor de klanten. Geen afgeschermde computersystemen waar men alleen op kan internetten en tekstverwerken. Nee zet hier ook krachtige multimediapc's neer waar men meteen artikelen en boeken kan scannen en kan bewerken, waar men cd's en dvd's kan branden wanneer men maar wil, waar men de cd's van de bieb desnoods meteen naar zijn MP3 speler kan kopiëren en waar men naar hartenlust de nieuwste games (online) kan spelen.

Als wij zeggen dat wij zoveel hyven, bloggen, ningen, wikipedia-en, twitteren etc waarom hebben zoveel bibliotheken dan nog zo'n saaie website waar vaak geen enkele koppeling met de door ons gebruikte tools te vinden is? Waarom zijn er zo weinig bibliothecarissen die online actief hun klanten benaderen met antwoorden op vragen, adviezen over boeken en informatiebronnen en ondersteuning in hun online activiteiten?


Ik heb niet het idee dat wij het stereotype beeld van de oude bibliothecaresse met grijs haar en een knotje snel zullen kwijt raken. Dit is een concept dat (net zoals b.v. de brave padvinder die oude omaatjes help oversteken) nog steeds te diep in de huidige beeldvorming van de maatschappij is geworteld.

Het zal ons ook niet snel lukken om dit beeld bij mensen te veranderen en dit moeten wij denk ik ook niet proberen. Wat wij wel kunnen proberen is om duidelijk te maken dat dit beeld echt een beeld van het verleden is.
Dit kan volgens mij alleen door zo min mogelijk naar dit beeld te handelen, maar ons zoveel mogelijk te richten op het beeld dat wij van onszelf hebben of zoals wij onszelf in de nabije toekomst graag zouden zien!

Dus helemaal niks paal en perk stellen aan web 2.0 en nieuwe toepassingen. Maar zorgen dat wij hier als bibliotheken eens eindelijk mee aan de slag gaan!

Mark Deckers zei

Mijn reactie tref je aan op:
http://markdeckers.blogspot.com/2009/03/blogkermis-het-mea-culpa-van-lege.html

Nicole zei

@Hetty Theodora deze zin van jou blijft bij mij dan weer hangen: Of zijn onze activiteiten zo drukbezocht omdat de plaatselijke pers altijd erg veel aandacht aan ons besteed?
Weet jij hoe 2.0 de plaatselijke pers is?

@Jeroen je zou me erg helpen als je die essays even voor me vertaalt en samenvat ;)) en verder heb ik iemand eens horen zeggen dat zolang je zelf over het bibliotheekimago blijft praten, het nooit anders wordt.Dit is dan ook de eerste en laatste keer dat ik er iets over zeg ;))

@Mark de eerste echte gelinkte blog! daar gooi ik graag een leuk citaatje tegenaan: "Nergens raakt men zo treffend overtuigt van de ijdelheid van de menselijke hoop als in een openbare leeszaal."
Samuel Johnson Engels schrijver (1709-1784)

Jan Klerk zei

Mooi thema Nicole! Michael Stephens omschreef heel to the point op Twitter wat bibliotheken in dit prille stadium smet sociale netwerken zouden moeten doen: "I suggest librarians do a scan of the multiple channels & find the spaces where folks might be mentioning the library".
Ik zal er een mooi postje aan wijden. Fijn weekeinde!
grtz. Jan

Jan Klerk zei

Mijn bijdrage vind je hier
fijn weekeinde!
grtz. Jan

Edwin Mijnsbergen zei

Hoi Nicole, ik heb vooral verwezen naar Jan, deze keer.

http://www.zbdigitaal.nl/2009/03/deel-van-het-geheel.html

Nicole zei

@Jan @Edwin Dank voor jullie berichten! We zijn nog niet uit de bocht gevlogen, wie volgt?

Astrid zei

Ikke!

steenwijk23 zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
steenwijk23 zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
steenwijk23 zei

http://23dingeninsteenwijk.blogspot.com/2009/03/blogkermis.html
in haast en driemaal is scheepsrecht ;)

m@rlies zei

Mijn bijdrage aan jouw kermisronde: op naar een next level!

Nicole zei

@ astrid, steenwijk en marlies
lekker uiteenlopend, jullie reacties;)) ik ben maar vast wat voorwerk gaan doen..
Bedankt!

riah zei

Groeten van LibraryLingo; reactie
hier

Nicole zei

@riah Dankjewel voor een doorkijk naar de toekomst!

essen2punt0 zei

alsjeblieft :)

Hetty Theodora zei

Ben ik de laatste?

Succes met alles verwerken!
En nog een veel plezier op deze zonnige paasmaandag.

festina lente zei

Niets laatste! Succes!

Nicole zei

hee, let ik even niet op, ineens nieuwe reacties! Met weer nieuwe invalshoeken, dank Essen, dank hetty, dank Festina!