woensdag 3 juni 2009

I'm not dead!

Afgelopen november werkte ik 25 jaar in het bibliotheekvak, en was ik net weer terug in de bibliotheek. Nu ik alweer een jaar in Zwolle werk, constateer ik dat ik het leuker dan ooit vind om in deze bibliotheek te werken. Dat heeft uiteraard alles te maken met het leuke, innovatieve werk dat ik doe, maar nog veel meer met de mensen met wie ik dat mag doen. Want het team jeugd & educatie is een bijzonder team, dat bestaat uit enthousiaste mensen die duidelijk "gaan" voor hun bibliotheek. Het zijn ook vooral jonge mensen, en vanwege de succesvolle projecten Biebsearch en Brede school, komen er nog meer jonge mensen bij.

Net zoals in veel andere bibliotheken zijn er behalve deze jonge mensen, ook veel mensen die al heel lang in de bibliotheek werken. Soms op dezelfde afdeling, en soms op wisselende plekken. Zij kennen de geschiedenis van de bibliotheek goed en dat levert vaak leuke verhalen op.

Nu hebben wij in Zwolle een scholingsplan dat voor iedereen geldt en dat gericht is op de uitvoering van het beleidsplan. Als voorbeeld: we kunnen in het beleidsplan wel stellen dat we met mediawijsheid aan de slag gaan maar dan moet iedereen wel weten wat die term inhoudt. De uitvoering van het scholingsplan wordt bepaald door de mensen zelf, die "aan de slag" gaan met een zelf gekozen onderwerp en daar zelf bij bepalen wat erover geleerd moet worden. Zo kan het dus zijn dat de nieuwe jongere mensen minder weten van het inhoudelijke bibliotheekvak, maar juist weer meer weten van bijvoorbeeld mediawijsheid. De kunst is om deze mensen bij elkaar te krijgen en ervoor te zorgen dat zij elkaar inspireren en dat zij van elkaar leren.




Wat nu weer helpt bij dat leren is om inzicht te krijgen in je eigen leerstijl en die van anderen. Ook daar hebben wij uitleg bij gehad en zijn we door de nodige zelftesten veel wijzer geworden. Probeer zelf deze test maar eens uit en lees vooral de uitleg even. Ben je een denker, een doener, een dromer of een beslisser?

Tot nu toe zijn er een aantal wiki's waar iedereen zijn ideeën kwijt kan en waar door alle generaties heen men elkaar vooral inspireert en enthousiasmeert. Al met al denk ik dat tegen de tijd van de grote uitstroom veel van de 'oude' kennis in Zwolle is overgedragen op de nieuwe groep bibliotheekmedewerkers die daar met hun 'nieuwe' kennis een mooie mix van kunnen maken. Over een Phoenix gesproken...

Geen opmerkingen: