dinsdag 27 september 2011

Inspiratie van Jan

Het was 1993(?) of 1994. Wij gingen met de jeugdbibliothecarissen van de bieb op excursie naar Oss. We hadden namelijk gehoord dat ze daar computerspellen, zogenaamde CD-ROMS uitleenden aan het publiek (zo noemden ze vroeger de klanten). Jaja. We kregen een rondleiding door de bieb en Jan de Waal liet ons vanachter zijn bureau met desktop-computer zien wat voor CD-ROMS er zoal waren en welke zij uitleenden aan kinderen. Wauw! Er ging een wereld voor mij open!

Op dat moment waren wij thuis aan het dimdammen of we een CD-I speler, of een computer met CD-ROM speler aan zouden schaffen. Een paar van onze kennissen hadden het ene of het andere apparaat en eerlijk gezegd sprak de CD-I nog het meeste aan omdat we simpelweg snapten wat je daarmee kon doen: spelletjes spelen en foto's kijken. Van die dingen. Een computer, dat was eigenlijk wel een beetje vaag voor ons, wat je daar nu precies mee kon doen. Ja, spelletjes, maar verder? Had je thuis wel een computer "nodig"? Waarvoor dan?

Het was een ander soort beeld dat ik zag. Niet de pixels van een TV maar veel fijner en daardoor beter. Jan had zojuist "The Tortoise and the Hare" in de CD-ROM speler geschoven en het Tu-tu-turuu klonk al meteen zeer aanlokkelijk in de oren. En dan die beelden! Oooh en aaah, wat was dat leuk en geweldig! Nogmaals: Wauw!

Thuisgekomen riep ik meteen dat wij géén CD-I speler, maar een computer gingen kopen. De rest is geschiedenis.

Ja, dames en heren. Jan de Waal heeft wat dat betreft persoonlijk gezorgd voor een keerpunt in mijn leven. Wie had dat gedacht.

Vandaag gaf Jan een presentatie over de iPad in onze bibliotheek. Het was een informerende bijeenkomst waarbij ik van collega's te horen kreeg dat ik dat toch niet nodig had. Maar ik ging voor de inspiratie. Want Jan weet zo ontzettend veel, en hij probeert ook alles uit. Daarbij geeft hij ook duidelijk aan waar we wel en waar we niet iets aan hebben in de bibliotheek. Dat deed hij met de bewoordingen: "Ik ben een bibliothecaris dus..." en wie dat in zijn argumentatie gebruikt is wel een hele echte! En zijn mening en visie, die steekt hij ook niet onder stoelen of banken. "Iedere bibliothecaris moet gebruik maken van Dropbox", zo stelde hij vandaag.

Ik hoop dat hij met zijn presentatie tenminste één van mijn collega's heeft geïnspireerd om een iPad aan te schaffen zoals hij mij destijds inspireerde om een computer te kopen. En als die collega net zo nieuwsgierig is als Jan en ik, kan dat weer tot heel mooie dingen leiden, wie weet.

Jan is genomineerd voor de meest inspirerende bibliothecaris, u kunt hier op hem stemmen.

2 opmerkingen:

jan de waal zei

Zo'n mooie blog overvalt mij wel, ik loop hier met een grote glimlach rond. Ben inderdaad al jaren bezig rondom digitale ontwikkelingen. Ook dat betekent keuzen maken en de juiste trends aanvoelen. Niet kiezen voor ICT oplossingen die te duur zijn of doodlopen of te kort hypen. Meestal maak ik de keuze goed en soms te vroeg. E-books in 2000 was te vroeg, maar de branche had er toen wel mee moeten beginnen dan hadden we nu een mooi e-book product gehad en zeker rondom de free-e-books. Ook Joomla als basis voor een website in 2005 is prima keuzen, hadden ze landelijk in 2006 daarvoor gekozen dan waren nu veel verder geweest dan het "Waas" gedoe dat nu weer anderhalf jaar is uitgesteld. Werken in de "cloud" met Google apps goed aangevoeld in 2007. Kiezen voor iPad voorjaar 2010 ook. Ik vind dat iedereen met Dropbox (of soortgelijke programma's zoals de Box) moet leren werken. De kracht van Dropbox is de samenwerking met 250 andere (vaak cloud) programma. Wel is de vraag of Dropbox het gaat redden nu Google komt met Gdrive en Apple met iCloud. Dat maakt het net zo spannend als de verkiezing van "bibliothecaris van het jaar". Maar de keuze is eenvoudig “stem op Jan de Waal” Voor een kritische digitale toekomst van de bibliotheken.

NicoleGiling zei

Hoi Jan, ik hoop dat je wint maar eerlijk is eerlijk: de 2 concurrenten zijn ook heel sterk!

Ik wacht overigens de Cloud van Apple even af ;))