donderdag 6 augustus 2009

23 dingen van weleer: #13 het lavet

Weet u nog vanaf wanneer wij onszelf in ons eigen huis zijn gaan badderen en douchen? En hoe vaak? Mijn moeder vertelde nog weleens verhalen over een badhuis met heel strenge regels. O wee als je er te lang in bleef, ijskoud water kreeg je dan over je heen. Mijn eigen vroegste herinnering is het lavet, waar ik 1 keer per week van top tot teen in gewassen werd. Maar ik was het kleintje, eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat mijn ouders daar ook in gingen. Ik weet het gewoon niet.

Het was een ronde granieten soort gootsteen maar dan zo groot als een zinken teil. Deze was op stahoogte voor de vader of moeder gemaakt zodat kinderen er gemakkelijk in gewassen konden worden. Naast de "kuip" kon je staan om afgedroogd te worden. Nu weet ik wel dat daarvoor mensen in een zinken teil gewassen werden, maar dat was dus voor mijn tijd. Vul maar aan als je dat nog weet.

Het water kwam uit de geiser waarvan ik niet meer weet of die nu daar, of in de keuken hing. Ik kan me niet voorstellen dat we er twee hadden. Ook hier zijn verhalen van een ouder huis, waar boven gewoond werd terwijl het water beneden gehaald moest worden door mijn moeder. Telkens twee trappen op en af, pffff. Dit huis was dus een hele verbetering, we hebben er acht jaar gewoond.

Nee, dan ons laatste huis. Dat zat vol met luxe op dit gebied: een groot ligbad en een boiler op zolder die ons hele huis voorzag van warm water (op meerdere kamers waren wastafels). Hoe die boiler werkte was trouwens simpel: als het bad was volgelopen was het warme water gewoon op en moest je een uur wachten. Ik ging dan ook meestal als eerste in bad ;))

Geen opmerkingen: