woensdag 5 augustus 2009

23 dingen van weleer: #12 de kwikthermometer

Dit is wel een oudje die -als het goed is, je weet maar nooit- niet meer gebruikt wordt maar waaraan ik best nare herinneringen over heb gehouden. Als kind had ik nogal vaak oorontsteking en dat werd meestal bevestigd omdat ik koorts had. Ik had dus al flink pijn in mijn oor (als je echt oorontsteking hebt dan schreeuw je wel van de pijn, werd mij dan voorgehouden), ik schreeuwde dus van de pijn maar dan moest toch die thermometer tevoorschijn komen. Nee, niet dat vreselijke ding en niet daarin alstublieft! En hoelang moest dat ook alweer? Minimaal drie lange minuten. En niemand, niemand die mij ooit vertelde dat dat ding ook onder je tong of zelfs onder je arm kon. Totdat ik dat op TV zag gebeuren maar dat hielp niets. Nee, bij mij kon dat niet want onder je tong was geen betrouwbare plek om temperatuur op te meten. Over betrouwbare informatie gesproken!

Wanneer eenmaal bevestigd was dat ik oorontsteking had, volgde het oor doorprikken. Op weg naar het ziekenhuis met een kloppend oor. De KNO arts die eerst verdoofde met een of ander blauw goedje dat verschrikkelijk prikte in je oor. Daarna wachten tot het ingewerkt was, en dan veel te snel het doorprikken zelf dat ik toch echt altijd heel erg precies voelde (én hoorde). Tot slot het ritje terug naar huis waar ik met mijn zieke oor vol watten op een kussen moest liggen tot het over was. Zielig he. Maar daar ging het niet over.

Ik heb het ding ook een keer laten vallen. Dat is trouwens de reden dat de kwikthermometer niet meer gebruikt mag worden: daar kan hij niet tegen en kwik is giftig. De glassplinters waren te overzien maar het kwik rolde in tientallen kleine druppeltjes over de badkamervloer. Best wel geinig eigenlijk. Ik herinner me dat ik er een tijdje mee gespeeld en geëxperimenteerd heb. Als je die balletjes naar elkaar toe rolt wordt het een grote bal, maar als je het wilt pakken splitst het zich weer. Wist ik veel dat dat een gevaarlijk giftig goedje was. Volgens mij heb ik het uiteindelijk, samen met het gebroken glas, gewoon in de prullenbak gegooid.. niks aan overgehouden hoor.

De opvolger van de kwikthermometer was zo'n zelfde ding qua vorm (daar zie je aan dat mensen altijd uitgaan van een bestaande vorm bij vernieuwing) maar dan op batterijen met een digitaal displaytje. Ook deze kon op de ongemakkelijk plek maar dat deed ik natuurlijk nooit. Misschien daardoor dat men is gaan zoeken naar een meer eenvoudiger en betrouwbaardere methode om de lichaamstemperatuur op te meten: in het oor! Met een geniaal apparaatje meet je nu de temperatuur in 2 seconden op. Of wat dacht je van een babyspeen met ingebouwde thermometer? Gewoon effe lekker laten sabbelen en je leest de temperatuur aan de voorkant af, serieus waar!

Voor kinderen met oorontsteking lijkt me de oorthermometer echt dé methode: waar zit de pijn? in het oor! Even meten, heb je koorts? Ja ik zie het, jij hebt oorontsteking! Veel kindvriendelijker en logischer te begrijpen voor kinderen. En het allermooist is dat tegenwoordig het doorprikken ook niet meer hoeft, deze kwaal gaat namelijk vanzelf over, nou ja!

3 opmerkingen:

Neeltje van Helvoort zei

Gooi dr wat antibiotica in... ff wachten.. klaar!

Ik had vroeger ook veel last van oorontsteking. weet nog dat we een keer op vakantie waren in... Duitsland..? Belgie..?
's avonds konden mijn ouders mijn pijn niet meer aanzien en zijn we op zoek gegaan naar een dokter. Ik kreeg toen druppeltjes mee, en een of ander rose goedje, waarvan ik elke dag een lepel ofzo moest eten... en dat was lekker!! (note to medicijnfabrikanten: nooit de medicijnen te lekker maken!!)


Toen ik n paar jaar geleden opbelde met gigaveel pijn naar de huisartsenpost, zei mevrouw: "ja, gooi dr maar wat slaolie in...."
Na 8 keer bellen kreeg ik (onder het mom van "nou, voorruit dan maar") toch iets.. Als iemand me had geslagen op dat moment, had het minder pijn gedaan dan mijn oor...

Maar goed, de thermometer. Die hadden we ook nog toen ik mini was. En ook ik wist niet dat het ding anders gebruikt kon worden tot ik het op tv zag. Ik denk dat hij niet vaak gebruikt is bij mij (ook ik vond dat onprettig.. buh) en gelukkig zijn we vrij snel naar oorthermometer overgegaan. Veel fijner!
Ik weet nog dat mijn ouders er toen flink geld voor hebben betaald. Laatst hebben we een nieuwe gekocht bij aldi/lidl/discounter... voor maar een paar euro..

NicoleGiling zei

Antibiotica heb ik nooit gehad daarvoor, en gelukkig had ik het niet in de vakanties. Dat was wel een voordeel, dat je dan thuis mocht blijven van school ;))
O, en nu je het zegt, ja, die eerste oorthermometer kostte ongeveer 100,- weet ik nog.

Adriana zei

Herkenbaar verhaal, zelf heb ik ook een keer met kwik zitten 'spelen' haha. Apart spul! Mocht je nog eens een nieuwe thermometer gaan aanschaffen overigens, schaf dan een contactloze of voorhoofd thermometer aan. Dit is echt zo veel fijner!! (ik heb de mijne van hulpwinkel.nl)