donderdag 30 juli 2009

23 dingen van weleer: #11 de droogmolen

Heel eerlijk gezegd, wij hadden niet zo'n ding. Wij hadden gewone waslijnen in de tuin, recht-toe-recht-aan. Maar buren van ons hadden zo'n molen die je rond kon draaien en waar veel meer was op kon dan aan rechte lijnen. Je moest het wel met beleid ophangen want een laken paste niet aan de binnenste lijnen. Die waren veel korter dan de buitenste. En als de was droog was werd die molen in elkaar geklapt en opgeborgen tot de volgende was. Soms mochten we er een tent mee bouwen, dat was wel een leuk extraatje aan dat ding. Maar als we met de tent gingen draaien mocht het meestal niet meer, dan moesten we alles weer afbreken.

Voordat de was opgehangen werd ging die in de centrifuge. Dat was zo'n simpel apparaat, was erin en draaien maar. aan de voorkant kwam er dan water uit waar dus wel een emmertje onder moest staan. Intrigerend was het om hem te zien draaien, daarvoor moest je hem uitzetten en dan snel de deksel opendoen. Maar ik was wel gewaarschuwd dat je er niet in mocht met je hand of zo.

Mijn moeder vertelde vroeger nog weleens dat ze in het begin alles met de hand moest wassen, op zo'n wasbord. Vreselijk lijkt me dat. Ik ben blij dat ik zelf niet in die tijd geboren ben. Uiteraard kwam er wel een wasmachine in huis en in latere versies ook met ingebouwde centrifuge. Het waren altijd voorladers. Een bovenlader hebben wij nooit gehad.

Nog later was er de droger, die was natuurlijk ideaal. Geen was meer ophangen en alles werd heerlijk zacht. Toen ik op mezelf ging wonen was dat dan ook het eerste dat ik erg miste en vrij snel bij elkaar had gespaard, na de wasmachine zelf, uiteraard.

6 opmerkingen:

Annemarie van Essen zei

van weleer? Ik ben aan mijn tweede droogmolen bezig en het bevalt me prima zo tijdens de mooie zomerse dagen. :)

NicoleGiling zei

eeeh, tsja wat moet ik daar nu op zeggen..gemak dient de mens? of zoiets ;))

m4rgriet zei

Oef, nou voel ik me wel oud, hoor. Vanmiddag nog ding 11 gebruikt... ;)

NicoleGiling zei

@ m4rgriet en @ essen Misschien is jullie tuin gewoon veel groter dan de mijne ;)) maar ff serieus, jullie hebben toch wel een wasmachine hoop ik??

Annemarie van Essen zei

een wasmachine?? Bedoel je dat ding in mijn achtertuin waar ik gewoon heel gemakkelijk aan een hendel kan draaien om m'n was uit te koken (elektrisch sinds een klein jaartje!! :)) en dan kan wringen?

Joh, dat ding heb ik al jaaaren!

NicoleGiling zei

ook al in die tuin? Tjeeez.. bij mij speelt de was zich geheel op de bovenverdieping af