woensdag 29 juli 2009

23 dingen van weleer: #10 de lettertang

Dat was zo'n tang met een handvat en een ronde schijf met alle cijfers, letters en tekens erop. Er ging een (meestal) blauwe opgerolde strip in. Door te draaien aan de schijf koos je een letter, je drukte dan het handvat in en de letter werd letterlijk in de blauwe strip geperst. Ik heb jarenlang met een lunchboxje met mijn naam op zo'n stripje rondgelopen. Dit spul was ijzersterk en zelfs vaatwasmachinebestendig!

Op zeker moment werden er cursussen "etaleren" gegeven. Ik weet niet meer precies wanneer dat was maar ik weet wel dat ik toen net WP 5.1 had ontdekt. Wij leerden op de cursus oa hoe we met sjablonen een poster konden maken. Het waren metalen sjablonen waar je eerst met een potlood, en daarna met een stift de letters mee maakte. Aangezien ik net een paar avonden had zitten stoeien met lettertypes in verschillende groottes op de computer weigerde ik tijdens de cursus om hieraan mee te werken, maar de cursusleiding geloofde niet dat we met de computer net zulke mooie (laat staan mooiere) letters zouden kunnen maken...

En dan had je nog die vellen met wrijfletters erop. Hele dozen vol! Hier waren wel meer lettertypes op afgedrukt en ook verschillende groottes van letters en cijfers. Maar de pest was, dat altijd dezelfde letters als eerste op waren en dan moest je weer een nieuw vel aanbreken. De letters die overbleven, ja, dat kun je wel raden: dat zijn de minst versleten letters op je toetsenbord.

Geen opmerkingen: