zaterdag 11 juli 2009

23 dingen van weleer: #2 de platenspeler

Wij hadden diverse platenspelers in huis: van die opdraai apparaten, sommige draagbaar (hoewel loodzwaar!) en zelfs een ingebouwd in een hoog meubel die later was omgebouwd naar een elektrische versie. Die hoefde je dan niet meer op te draaien maar stekker erin en het draaien ging vanzelf. Hoge eikenhouten kast, deurtjes van voren waar de muziek uitkwam en ook opbergruimte voor de platen. Die waren nog van bakeliet. Er zat ook zo'n blikje met naalden bij, die verwisselden we weleens maar veel beter werd het geluid daar niet van.
Op zeker moment kregen wij een tuner-versterker met pick-up, en daar draaiden we modernere platen mee. Ik weet nog wel dat je de naald zelf op de plaat moest zetten en dat daar in latere versies een volautomatische arm op zat die helemaal vanzelf, precies op de goeie plek de naald liet zakken, hoe geavanceerd! En wat te denken van een wisselaar, waar je de plaatjes gewoon op elkaar stapelde? Bij de singeltjes moest je zo'n rondje in het midden leggen, had dat ding eigenlijk een naam?
Zelf kreeg ik op mijn 12e verjaardag mijn eerste "stereo installatie". Het was een groot en breed apparaat met pick-up, radio en cassetterecorder naast elkaar ineen! Ik kon nu rechtstreeks van de radio op cassette opnemen, wow! Dat daar heel vaak een DJ doorheen zat te ouwehoeren was dan wel irritant, maar daardoor kocht je het plaatje dan weer eerder. Achteraf gezien was dat misschien wel de truc tegen het kopiƫren ;))

Hoe je de platen diende te behandelen leerde ik pas op latere leeftijd. Bij ons thuis pakte iedereen ze gewoon met de vingers aan en ze kwamen ook nog weleens in foute hoezen terecht. Zo heb ik al jaren een hoes van "the guys en dolls" met een bakelieten plaat van Harry Belafonte erin op mijn kamer staan. Vol krassen en zelfs een klein barstje, maar heel af en toe draai ik er nog wat van. Harry blijkt toch houdbaarder dan de Guys..

Ach ja, de charme van het vinyl kun je op deze gouwe ouwe "uit mijn tijd" ook nog eens goed horen




3 opmerkingen:

Annie Maessen zei

Leuk idee die 23 dingen van weleer. Om bij de muziek te blijven. Ik kreeg een bandrecorder van mijn buurman. Met bandjes met oude muziek. Die heb ik helemaal versleten. Ik was niet meer weg te slaan op mijn slaapkamer. Later kwam daar een klein draagbaar TV-tje bij. Wat een geluk! voor een 15 jarige. Misschien vallen me wel meer oude dingen in. En anderen misschien ook?

NicoleGiling zei

Nou, laat maar komen! Leuke reactie, ik was zelf meer van de cassettebandjes maar die grote ronde spoelen en dozen met bandjes herinner ik mij wel bij vrienden.

Annie Maessen zei

Zet nieuwe invallen bij bibliotheek 2.0. Doei.