vrijdag 10 juli 2009

23 dingen van weleer: #1 de afstandsbediening

Was er in vroeger tijden een 23dingen cursus geweest, waar zou die dan over gegaan zijn? Niet over computerzaken maar in huis en tuin, kantoren en winkels was toch wel degelijk technische vooruitgang te bespeuren dacht ik zo.

En ik heb ze gevonden: 23 knoppencursussen waar onze ouders zich over hebben moeten buigen. Waarvan zij misschien ook dachten "waarom moet ik dit leren?" Waarvan vaststaat dat er een heleboel knoppen nooit gebruikt zijn en de gebruiksaanwijzing een heleboel overbodige informatie bevatte. Ik zet ze de komende tijd op een rijtje en doe meteen een oproep: welk ding mag niet ontbreken volgens jou?

#1
de afstandsbediening

Wat ik er nog van weet, is dat het een bruin kastje was met grote donkerbruine knoppen van 1 t/m 9(?) erop. Een aan/uit knop en volumeknopjes. Volgens mij zaten er van die grote zware batterijen in. Was er nog meer? Wie het weet mag het zeggen.
Of er een gebruiksaanwijzing bij zat weet ik niet eens, zo moeilijk was het natuurlijk niet om te bedenken waar die paar knoppen voor dienden. In elk geval was mijn vader niet het type om die dingen te lezen, hij zapte er de meeste tijd vrolijk op los. Dat heette toen trouwens nog gewoon knipperen met de knipper. Als mijn vader niet thuis was hadden wij meestal de grootste ruzie over het 'beheer' van het gekke ding. Wat een macht als je de afstandsbediening mag hebben...

3 opmerkingen:

Yvette Hoitink zei

Een boek natuurlijk! Zie dit Yoube-filmpje over een Middeleeuwse helpdesk.

ivo zei

De magnetron, de videorecorder, een nieuwe wasmachine
Ik herinner me ook de lessen over het gebruik van de atlas en de encyclopedie!

NicoleGiling zei

@ Yvette ja, dat filmpje is geniaal! Leuk dat je die hebt toegevoegd.

@ Ivo ja, die 3 staan ook op mijn lijstje. Lessen over de atlas, hmm ik zal eens kijken. dat raakt ook wel aan kaartlezen, toch?