dinsdag 14 juli 2009

23 dingen van weleer: #5 de telefoon


Altijd wanneer mijn vader thuiskwam vroeg hij als eerste "Is er nog post?" en als tweede "Is er nog gebeld?" Wanneer ik dan vergeten was om precies op te schrijven wie er gebeld had dan was hij echt niet blij. Je liet het daarom wel uit je hoofd om niet precies op te schrijven wie het was geweest. Toch gebeurde het ook weleens dat hij zelf te laat bij de telefoon was, dat iemand alweer had opgehangen. Dan belde hij echt iedereen op om te checken wie het was geweest. Zelf belde hij niet zo snel iemand op. Alleen als het echt nodig was of wanneer hij alleen thuis was. Dan belde hij op om te vragen waar mijn moeder was en hoe laat ze thuis kwam. Mijn vader heeft de opmars van de mobiele telefoon niet meer meegemaakt en dat is misschien maar goed ook.

We hadden eerst zo'n grijs toestel met een draaischijf en een klein wit knopje rechtsonder. Dat knopje deed niks. Ik heb dat uitvoerig getest. Later kregen we een toestel met drukknopjes, met links en rechtsonder een sterretje en een hekje. Die deden ook niks. Het oude toestel met de draaischijf verhuisde naar boven als tweede toestel. Door middel van een ingewikkeld gangenstelsel was een draad naar boven geleid voor de ontvangst. Niks niet draadloos.
Als je dan even privé wilde bellen ging je naar boven, maar lang mocht dat niet, want elke tik kostte een kwartje en soms moest ik dat terugbetalen. Ik had twee vriendinnen, zussen, die een telefoon op hun eigen kamer hadden en zoveel mochten bellen als ze wilden. Dat was wel iets om jaloers op te zijn.

Onlangs kocht ik voor mijn moeder een nieuwe telefoon. Een draadloos toestel dat er lekker simpel uit ziet maar waar bij nader inzien veel te veel functies op zitten voor een ouder iemand. Natuurlijk is het best handig om een ingebouwd telefoonboek te hebben en gelukkig kan ze daar ook goed mee overweg maar een ingebouwde wekker blijkt problematischer. Vanuit het menu activeer je al te gemakkelijk de instelling "wekker aanzetten". Deze wekker staat standaard op 0.00 uur. Elke keer als ik nu op bezoek ben bij mijn moeder zegt ze: "de wekker van de telefoon gaat elke nacht om precies 12.00 uur af en ik krijg hem niet uitgezet.." ...

Het hoeft van mij echt niet terug naar de simpelheid van vroeger hoor, maar deze wekker is echt niet handig..

Geen opmerkingen: