donderdag 16 juli 2009

23 dingen van weleer: #7 de personal computer

Door mijn nieuwe collega Elin werd ik vandaag ongemerkt gewezen op de 'echte' 23 dingen van weleer: Ilse, ICQ, Startpagina, Windows 3.11, zeg maar van die dingen uit de begintijd. Dat heeft me wel even aan het denken gezet want hier kan ik wel een paar 'dingen van weleer' mee vooruit, maar laat ik dan wel bij het begin beginnen,,,

Ik weet nog heel goed dat wij thuis erg twijfelden: nemen we een personal computer of een CD-I speler in huis? Een computer leek in die tijd toch meer iets dat je op kantoor goed kon gebruiken terwijl een CD-I meer voor de fun ingrediënten bevatte: muziek, films, spellen, foto's, en allemaal op je TV, dat trok het thuisfront net iets meer aan. Totdat we vanuit het werk een dagje in Oss gingen kijken, want daar werkte Jan de Waal die al veel met computers deed. Jan liet ons een CD-ROM voor kinderen zien en ik was meteen verkocht. Het was er een uit de serie Living Books: Tortoise and the Hare. Ik wist niet wat ik zag: mooie kleuren, bewegend beeld, grappige animaties en je kon zelf meespelen, geweldig!

Thuisgekomen kostte het niet veel moeite om te overtuigen dat dit apparaat veel meer mogelijkheden in zich had dan een CD-I speler. Ik geloof dat we een paar dagen later onze eerste computer in huis hadden... Het koste meer moeite om aan die leuke CD-ROM te komen, maar ook die hadden we uiteindelijk te pakken. Onze dochter, toen een jaar of twee, vond het prachtig en wij verbaasden ons erover dat zij zo snel en gemakkelijk met de computer -lees: de muis- om kon gaan. Ik geloof dat we een voor een de hele serie hebben gekocht, zó leuk waren ze.



3 opmerkingen:

cornelia zei

Nou wat betreft 23 dingen van weleer weet ik er nog wel wat...
1.het petroleumstel en kachel.
2.het zand zeep soda rekje in de keuken.
3.klossen aan de trappers van de fiets.
4.de bakker, melkboer,zandman die aan de deur kwamen.
5.de scheerdoos van mijn vader.
6.het brabantia opstapkrukje.
Misschien schiet me nog meer te binnen maar dit is het even.
Groet,Cornelia

Hetty Odenthal zei

Ja, die living books, ik herinner me ze ook. Mijn kinderen waren nog heel klein en het was leuk die boeken met ze te bekijken. Beweegbare boeken op de computer!

Ze zitten nu in de puberteit, mijn kids, maar die living books konden ze zich nog herinneren!

NicoleGiling zei

@ cornelia daar zitten wel wat vraagtekens bij wat mij betreft.. zandman?? wat kwam die doen? Verder goeie toevoegingen! Dit roept vast ook weer herinneringen bij anderen op

@ Hetty Ja, mijn dochter kende ze ook nog, grappig he