zondag 12 juli 2009

23 dingen van weleer: #3 de sapcentrifuge

Op aanraden van een tante kocht mijn moeder een sapcentrifuge. Ik denk dat het ongeveer in 1980 was. Mijn tante had er ook allerlei handige tips en bijzondere variatie van sapjes bij: bieten-wortelsap, om maar eens iets te noemen. Het apparaat bestond uit een aantal onderdelen die uiteraard goed op elkaar aan moesten sluiten alvorens de aan-knop kon worden aangezet. Tot zover geen probleem. De wortelen en bieten werden er in stukken in gedaan en draaien maar. Je moest er wel bij blijven staan want door het gewicht danste het ding weleens van het aanrecht.
De reden voor al dit gezonds was natuurlijk dat er afgeslankt moest worden. Nou, ik denk dat het twee, misschien drie weken geduurd heeft voordat dit apparaat voor lange tijd achter gesloten deurtjes verdween. Behalve de smerige smaak van ongekookte biet-met-wortel die eruit kwam bleef er in het apparaat paars met oranje pulp achter in een héél fijnmazig ronde zeef die je er bijna niet meer uit kreeg. Dus terwijl het gezonde drankje allang met de neus dicht opgedronken was, stond je nog een half uur alles uit elkaar te halen, af te wassen en weer in elkaar te passen voor de volgende ronde. Dat is een foute beloning voor iets dat toch al niet lekker smaakt, exit sapcentrifuge.
Ik begrijp dat ze nog steeds bestaan en dat er tegenwoordig een DVD bij zit met iemand zoals mijn tante erop die je vertelt wat voor geweldig apparaat dit is. Bezint eer ge begint, zou ik zeggen...

2 opmerkingen:

cornelia zei

Ja, die sapcentrifuges zijn er nog steeds.
Ook geeft het veel werk om de pulp die onstaat uit de verwerkte groente en fruit schoon te maken,
maar...als je wat fantasie hebt en zonder fantasie kan je leuke recepten van internet halen is het toch leuk om zo'n drankje te maken en daarna te drinken...
Ik bedoel maar..
Groetjes cornelia

NicoleGiling zei

ik ben nogal praktisch ingesteld, vandaar dat ik dan graag een apparaat wil dat snel en handig weer schoon te maken is.