zondag 5 juli 2009

Dokter Google of, de Google dokter

Niet handig om net voor vakantietijd ziek te worden, alle doktoren hebben dan hun vervangers ingeschakeld. Of in mijn geval: de co-assistent van de vervanger van de vervangende huisarts. Oftewel, een student geneeskunde. Ik weet niet uit welk jaar maar op het moment dat zo iemand aan het Googelen slaat waar ik bij zit gaan er wel wat alarmbellen rinkelen.

Ik kon het natuurlijk niet laten om daar een opmerking over te maken, helemaal toen ik ook nog Wikipedia in beeld zag verschijnen. "Is er niet een speciaal bestand waar jullie als huisartsen je informatie vandaan haalt?" vroeg ik haar. En jawel, dat is er, je hoeft er niet eens voor in te loggen, en guess what, de snelste weg om er te komen is via Google, volgens deze student. Blijkbaar voldoet de zoekmachine van de artsensite niet zo goed als Google en het resultaat van de artsensite wordt tussen de eerste tien resultaten getoond, gelukkig maar. Je hoeft daarvoor alleen maar te weten welk trefwoord je in moet toetsen, en je moet je ook niet af laten leiden als er een Wikipedia artikel omhoog komt, hm.

Het ligt natuurlijk wel voor de hand dat ook huisartsen allerlei richtlijnen moeten volgen, maar ik vond het toch verrassend om te zien hoe dat voor ze is klaar gezet. Het ziet er wel betrouwbaar uit, in elk geval ;))
Vroeger had ik zo'n boekje: "Wat doe ik? Ga ik naar de huisarts?" met richtlijnen wanneer wel en wanneer niet de huisarts lastig te vallen. Nu heb ik deze website, waar ik alvast na kan kijken wat de huisarts te doen staat als ik mij meld met klachten. Ach, zo'n student een beetje op weg helpen, moet kunnen toch?

2 opmerkingen:

cornelia zei

HI NIcole,
Leuk gevonden die site, ga ik ook af en toe eens raadplegen.
En, goed artikeltje van je!
Blijf waakzaam vooral voor je gezondheid.
Groet, Cornelia

NicoleGiling zei

ja, doe ik! bedankt!