vrijdag 3 juli 2009

Ziek van een boek?

De reden dat ik vier weken geleden ziek werd weet ik op dat moment aan het bibliotheekboek "Het parfum", dat mijn dochter uit de plaatselijke bieb had meegebracht en dat ik net de avond ervoor was begonnen te lezen. Het boek dateert uit de tachtiger jaren en zo zag het er ook uit. Meteen op de eerste bladzijde word je meegenomen naar een tijd waarin alles anders rook, zeg maar stonk, en voor iemand met een beetje smetvrees zoals ik, was dat reden genoeg om even te stoppen met lezen. De volgende dag was alles anders, lag ik ineens in het ziekenhuis en men vermoedde dat ik ergens een griepinfectie had opgelopen. Inmiddels weet ik dat dat niet het geval was, maar ik moest meteen aan dit boek denken, met de weerzinwekkende zinnen over stank erin en dat met vieze en sterk vergeelde bladzijden bij mij thuis op de bank lag. Dit smerige, met griepvirussen mij ziek makende boek moest onmiddellijk teruggebracht naar de bibliotheek!

Vandaag was ik na lange tijd even in de bieb toen het tot mij doordrong: een geleend boek moet de uitstraling van een nieuw boek hebben, wil ik het ooit nog meenemen! Ineens stond het mij tegen om de biebboeken zelfs maar aan te raken. Op zijn minst wilde ik weten wie het voor mij heeft aangeraakt en dat kan natuurlijk niet. Het boek dat ik wilde hebben zag er te vies uit. Weliswaar niet aan de binnenkant, maar bovenop zat een vieze vlek, zo iets als een uitgesmeerd hapje baby-eten. Niet een grote vlek, maar doordat het nogal laag stond, keek ik er bovenop, bah. Laat maar, dacht ik, en liet het staan. Het andere boek dat ik mee wilde nemen was een net nieuw exemplaar, dat misschien nog niet één keer was uitgeleend. Ik heb het erop gewaagd.

In de boekhandel naast de bibliotheek heb ik vervolgens het andere boek gekocht, want, ja, ik wil het wel lezen... En nu vraag ik mij dus af of dat de reden is dat mensen niet in de bibliotheek komen? Dat ze denken dat het er vies is? Of dat er ziektes worden verspreid door bibliotheekboeken? Zou best kunnen, toch?

Dan is dus de vraag: hoe houden wij onze boeken schoon en hoe garanderen wij een smetloze leesexperience? Niet door deze tip lijkt me, maar iemand een idee?


11 opmerkingen:

Unknown zei

Sommige boeken zijn inderdaad wat ranzig. Zouden daarom nieuwe titels altijd zo populair zijn?

Aan de andere kant ben ik altijd wel erg blij dat ik het naast me neer kan leggen en uit kan gaan van het idee dat je weerstand verhoogd wordt, als je af en toe in aanraking komt met gebruikte zaken. Dat moest ik me ook bedenken in de metro in Parijs...maar ook als iemand met z'n blote handen ijsklontjes in mijn glas mikt, of als ik de internetpc's in de bieb naloop...

Maar als je er wel last van hebt heb je niets aan dat soort verhalen. Dat kan ik me ook wel een beetje voorstellen.

NicoleGiling zei

Maar zouden we serieus na moeten denken over een boekenbestraler oid? Of zoals bij het bowlen de schoenen altijd even worden bespoten?
Ik denk trouwens zeker dat we extra weerstand hebben opgebouwd door ons werk maar ook door de trein, in mijn geval.

schrijverdezes zei

Ik heb wel eens gelezen dat boeken geen bacteriën kunnen overbrengen. Als het wel zo was zouden ziekenhuisbibliotheken erg gevaarlijk zijn. Dat sommige boeken er erg smerig uitzien is iets waar ik als maker van collecties voor zorginstellingen over kan meepraten. Hoewel men ze ook regelmatig mee in bad neemt ;-)

NicoleGiling zei

@schrijverdezes ik ben wel benieuwd of dat echt waar is van die bacteriën. In Mexico is de bibliotheek wel degelijk gesloten bij het uitbreken van de griep. Kan ik het ergens vinden?

ivo zei

Nicole,
je geeft zo wel een heel eigen invulling aan het begrip "vieze boekjes". Liggen ze daarom bij de sigarenboer op de bovenste plank?

NicoleGiling zei

@ivo haha ja, met die vieze boekjes word je niet ziek maar ben je al ziek. Hoewel sommigen ze lezen om de goede artikelen schijnt ;))

cornelia zei

hoi allemaal,
Ja, ik vind dat bibliotheekboeken van tijd tot tijd een soort bacteriedodende (bestraling)?zouden moeten ondergaan.
Ook meerdere( publieke) zaken zouden wel schoner kunnen(toetsenbord PC)enz
groet, Cornelia

steenwijk23 zei

ja daar hebben we toch een punt
Moeten we niet een officieel advies hebben hiervoor in tijden van griep? ;)

NicoleGiling zei

Nu hoorde ik weer dat bacteriën helemaal niet in boeken kunnen overleven (tenzij er etensresten oid inzitten) omdat papier 'dood' materiaal is. Weet iemand hier meer over te vertellen?
Verder ben ik nog steeds wel benieuwd of er een soort stralingsapparaat bestaat om boeken te reinigen?

Als de boeken veilig zijn is een guerrilla actie wel een leuke: Al onze boeken zijn ingeënt tegen Mexicaanse griep, Spaanse griep, Hollandse griep..

FlevoMeerJam zei

Laten we het dan eens over de geuren hebben die uit sommige boeken komen.... dat is voor mij de reden om sommige bibliotheekboeken die ik wil lenen toch terug te zetten in de bibliotheekkast. Soms ruikt het gewoon oud, maar rooklucht is ook zooooooooo vies. Oplossing: e-book?

cornelia zei

tsja,kan ik me voorstellen dat een boek vies kan ruiken,
wie weet is dat e-boek inderdaad een oplossing.
waarschijnlijk was ik er vroeger niet gevoelig voor want ik heb het nooit meegemaakt.Ben je met andere zaken ook snel geurgevoelig?Toch wel een mooie eigenschap hoor ook al kan het lastig zijn!
groet, Cornelia