dinsdag 8 juli 2008

23vragen

Het blijft lastig in te schatten in hoeverre docenten zichzelf mediawijs genoeg vinden. Ook vraag ik mij af of een docent van een bepaald vak (de specialist) wel zit te wachten op een workshop of cursus om informatievaardig te worden. In hoeverre ziet hij of zij zelf de aansluiting bij de leerling en de bruikbaarheid bij de lessen. Welke informatie is werkelijk interessant voor docenten? Informatie voor docenten of informatie voor leerlingen? Welke van bijvoorbeeld de 23dingen cursus zouden voor docenten nuttig zijn om te gebruiken? Zijn er andere 23dingen waar zij juist meer aan hebben, die beter aansluiten bij het onderwijs? En zijn dat dan de 23dingen die docenten moeten leren kennen om zelf te gaan gebruiken of omdat de leerlingen er gebruik van maken en zij er kennis van moeten hebben?

Of vinden docenten het juist wel makkelijk om een informatiepakket (op maat) aangeleverd te krijgen? Willen ze helemaal niet zelfredzaam zijn maar het zoeken en vinden en 23dingen overlaten aan de specialist? Vooral weten dat die specialist er is, en wanneer bereikbaar. Zodat ie de leerling kan doorverwijzen: "Hee, het is nu 14.00 uur, ga naar de bieb want daar zit nu iemand die jou kan helpen met je verslag."

3 opmerkingen:

Kirsten kladdert zei

Ik heb ze niet geteld, maar je stelt in deze posting een heleboel (23?) interessante vragen.
Op elke vraag zijn - denk ik - meerdere antwoorden mogelijk. 'De' docent bestaat immers niet.
Ken je trouwens deze pagina? Hij bevat o.a. een verwijzing naar de 23dingen-wiki van Kennisnet. Daar zie je welke 23 dingen 'men' in het verleden al eens heeft geselecteerd voor het vo/mbo.

P.S. Nu ik je niet meer irl spreek, doen we het 'gewoon' via het www. Toch? ;)

Astrid zei

Volgens mij vang je makkelijk meerdere vliegen in één klap. Misschien moet je inzetten op 'leer uw leerling beter kennen', waarna de docent spelenderwijs dingen ontdekt waarvan hij de waarde voor eigen gebruik gaat inzien. En wie weet wordt hij misschien zelfs een ietsiepietser enthousiaster over al dat netgebruik en wordt hij ook minder argwanend richting al die digitale ontwikkelingen. Zijn volgens mij 4 vliegen!

NicoleGiling zei

@Kirsten: goed dat je die verwijzing even opneemt, voor de speurneuzen onder ons nuttig om eens door te nemen. En ja hoor, wij komen elkaar overal tegen;))

@Astrid: waar je wel mee zit is de vraag of de docent het er allemaal bij wil gaan doen en in hoeverre de 'verplichting' om ook daarna bij te houden aanwezig is. Maar tuurlijk gaan we ervoor!