dinsdag 29 juli 2008

Wat doe je met rommel?

Dat bibliotheken verzamelplaatsen zijn, dat is bekend. Op sommige plaatsen in het gebouw wordt dat dan ook letterlijk opgevat, is mij opgevallen. Er zijn plaatsen waar ongemerkt zoveel rommel verzameld is, dat niemand weet wat er eigenlijk mee moet gebeuren. Plaatsen waar ook zomaar nieuw aangeleverd, pas besteld materiaal in kan verdwijnen waardoor een zoektocht onvermijdelijk is. Er komen mailtjes langs in de trant van: "Wie heeft dit-en-dat, dan-en-dan in ontvangst genomen en waar neergezet?" Daar dus, op die plek, tussen de rommel.

Zo'n zomerperiode is natuurlijk bij uitstek de gelegenheid om een grote zolder opruiming te houden maar wat doe je met de zooi? Blijkbaar voelt niemand zich geroepen om knopen door te hakken. Aan de andere kant is er ook best nog bruikbaar materiaal bij dat misschien geupcycled kan worden tot iets nieuws. Zouden er bibliotheken zijn die behalve afgeschreven boeken, ook afgeschreven meubilair aan de man brengen? Weggeven aan andere instellingen? Marktplaats?

Rondstruinend op YouTube kom ik onderstaand filmpje tegen. Kijk wat een lol je kunt beleven met een paar stukken karton. Ineens weet ik het: Met z'n allen een dagje spelen met ouwe troep in eigen huis! Daar kan heel mooi design uit ontstaan lijkt me, en wat al niet meer.

1 opmerking:

ivo zei

dat pleit weer voor Opzoomerdagen en dan niet alleen voor je eigen bureau maar vooral ook voor al die zolders, trapkasten, dode hoeken en onbewoonde kamers! Er is ooit een website geweest waar bibliotheekmeubilair te koop werd aangeboden. Hoe actief die nog is weet ik niet. Persoonlijk voel ik ook wel iets voor het hergebruiken in regio's waar bibliotheken nog moeten roeien met hele korte riempjes.