donderdag 19 juni 2008

Alle neuzen =>>>>>>>>

Stel, je zit bij een overleg met ict'ers van een school en meerdere bedrijven bij elkaar. Mannen van gemiddeld 29 jaar, gemiddeld bibliotheekbezoek in de afgelopen jaren: 0. De onvermijdelijke vraag, vermoedelijk al in de auto over gerikraaid, wordt gesteld: "Waarom is de bibliotheek hier eigenlijk bij betrokken?" Duidelijk een gevalletje "ik-denk-bij-bibliotheek-aan-boeken,-boeken-en-boeken". En terwijl ik me afvraag hoe vaak ik zo'n situatie al heb meegemaakt geeft collega Mark antwoord op de vraag. Wat knap is aan zijn betoog, is dat hij direct uitgaat van het doel en de eindgebruiker waarvoor we om tafel zitten: informatie voor de leerling. Door de focus daarop te leggen, geeft hij niet alleen aan wat de rol van de bibliotheek is maar ook meteen wat de rollen van de anderen zijn, die zich daardoor gewaardeerd voelen om hun expertise. Een knap staaltje ijsbreken vind ik dat.

Overigens denkt ook niet elke docent meteen vanuit de leerling. Zo hoorde ik deze week nog een docent vragen: "Wat zal ik eens zoeken in die AquaBrowser, ik weet alles al". Terwijl hij de zoekvraag probeerde te bedenken vroeg ik hem of zijn leerlingen óók alles al wisten. "Oh ja", was het antwoord, en hij wist wat hij ging zoeken.