maandag 16 juni 2008

Maandagochtendpraatje

Natuurlijk mis ik mijn collega’s in Den Haag best wel. Maar nieuwe collega’s ontmoeten heeft ook wel wat. Zo krijg je te maken met heel nieuwe culturen als je in een andere omgeving terecht komt. Hoewel, nieuw? Toevallig werd ernaar gevraagd welke cultuur in Zwolle heerst. Stilte. Nee,geen stilte, maar iedereen moest er wel even over nadenken.

Vrouwencultuur werd genoemd, en ook een negatieve cultuur, een wij-zij cultuur, o, en altijd dezelfde mensen die iets willen organiseren bij personeelsaangelegenheden. Herkenbaar? Ik denk dat bovenstaand in veel (bibliotheek)organisaties geldt. En hebben wij dan tradities? Stilte. Ff denken.

Een traditie van de Vereniging wil ik hier wel even noemen: elke maandag een wekelijks koffiepraatje van de directeur. Misschien mis ik dat nog het meest. Een frisse start op maandag, een overzicht van belangrijke zaken die spelen en iedereen die verder iets te melden heeft over het werk krijgt op maandagochtend de kans om dat te doen. Het draagt bij aan een open cultuur, als je het mij vraagt.

2 opmerkingen:

Francien zei

Hi Nicole, ik heb geen afscheid van je kunnen nemen als VOB-collega door mijn vakantie. Daarom zo de nieuwe kennismaking met je als collega in Zwolle.
Verrassend om te lezen dat je de maandagochtendkoffie van de VOB mist.
Tot ziens

NicoleGiling zei

Hoi Francien,
Leuk dat je me nog even gedag zegt. Ik vond het zelf ook verrassend, blijkbaar raak je gewend aan zoiets en dan is 'gewone koffie' op maandag toch wat saai...
Groetjes!