dinsdag 17 juni 2008

Leren is een werkwoord

Van voetballen heb ik helemaal geen verstand. Toch vind ik het leuk om naar te kijken. Oranje dan. Tijdens het kijken krijg je allemaal informatie. Of je die informatie betrouwbaar kunt noemen weet ik eigenlijk niet. Ik vraag me ook altijd af of de commentator lijstjes met die informatie bijdehand heeft en wie die lijstjes dan maakt. Ik onthoud de helft van wat ik hoor en zie in elk geval niet, dat is zeker.

Vandaag was ik samen met een collega op een VO school om docenten uitleg te geven over de Zwolse AquaBrowser en de bronnen van de bibliotheek. Vooraf vond ik op de site van de school een presentatie over het "werkwoord" leren. Op een van de dia's stond de volgende tekst:

We leren:
10% van wat we lezen
20% van wat we horen
30% van wat we zien
50% van wat we zien en horen
70% van waar we met anderen over gediscussieerd hebben
80% van wat we persoonlijk ervaren hebben
95% van wat we uitleggen aan anderen

Wij lieten de docenten zien wat de bibliotheek te bieden heeft en vervolgens kregen zij daar een opdracht over. De docenten legden tijdens het uitvoeren van die opdracht aan ons uit welke informatie wel of niet bruikbaar was en waarom.
Goed beschouwd leert de docent dus het meest van zichzelf. En het beste dat wij dus kunnen doen is in discussie te gaan met de docent, om te leren wat werkelijk nodig is voor het onderwijs/de leerlingen. Dat gesprek is vandaag geopend.
Wordt vervolgd..

Geen opmerkingen: