maandag 30 juni 2008

Blij met het netwerk

Ik heb nog geen doosje "uit de kast" gezien en het zal er wel aankomen maar soms is het gewoon fijn dat je dus niet alles aan een promotie actie zelf hoeft te bedenken. Het moment voor de actie bijvoorbeeld. Als we hier in Zwolle iets promoten hoeft dat in Zeeland helemaal niet op te vallen. Aan de andere kant valt het in Zwolle misschien ook niet op als er niet genoeg lawaai is. Daarom is het goed om af en toe allemaal tegelijk landelijk promotie te maken, voor het lawaai. Als bibliotheeknetwerk sta je nu eenmaal sterker met z'n allen en haal je soms het nieuws bij ludieke acties. Je kunt je ook best al jaren ambassadeur voelen maar hoe vul je die schone taak in? Ook wel goed om daar een gericht programma voor op te zetten, dan vertellen we allemaal weer eens hetzelfde verhaal aan onze klanten en wellicht was je zelf ook niet meer helemaal bij. Kortom, ik ben wel blij met deze actie, waarvan ik weet dat die goed doordacht en samen met het land is opgezet.

7 opmerkingen:

Unknown zei

Het is ook belangrijk om blij te zijn met wat regie en aansturing, als het gaat om promotie, dat ben ik met je eens.
Ik ben zelf wat knorrig omdat ik op landelijke overleggen al vaak heb gewezen op mooie en veel goedkopere acties die je online kunt doen.

Met een actie als dit is de kennisbank nog steeds niet vindbaar in Google, al jaren niet..en de dure actie in combinatie met nederland leest leverde 73 vragen op, terwijl er honderdduizende ansichtkaarten waren verstuurd. Die vragen waren deels vast ook nog gesteld door bibliotheekmedewerkers...

Als de euro's van zo'n actie nu eens een keer besteed zouden worden aan een paar mensen die zwaar online aan de slag gaan met promotie etc., zal ik niet meer knorren :-)

NicoleGiling zei

Nou, er komt een online actie voor schoolbieb.nl aan dus we rekenen op je medewerking ;))

Maar waarschijnlijk is dat ook niet wat je bedoelt, en ik kan me dat van jouw oogpunt uit ook best voorstellen. Het kan allemaal zoveel flitsender, beter, sneller en online, idd. Maar zolang heel bibliotheekland de cursus 23 dingen nog niet heeft afgerond zul je blijven merken dat jij te snel gaat. Keep up the good work maar geef de anderen aub ook nog even de kans erbij te komen.

Astrid zei

Als we de digitale inhaalslag van de bibliotheken laten afhangen van 23 dingen, ben ik bang dat we die race nooit gaan winnen, of zelfs ook maar in de finale komen. Hoe goed we nu ook bezig zijn, we missen toch echt een pot vol Edwins die met een pot vol geld vrij aan de slag kunnen. Voor het land natuurlijk!

NicoleGiling zei

23dingen, bij wijze van spreken dan. Ik bedoelde dat juist vanuit de bibliotheken helemaal nog niet zo online wordt gedacht maar veel meer vanuit de fysieke bibliotheek. Ergens gaat dat wel samenkomen maar geld heb je wel nodig. Of je daar ooit mee "vrij aan de slag" kan betwijfel ik.

Unknown zei

Ik kan daar nog op aanvullen dat ik heel snel wellicht zo'n kans krijg met het project betabibliotheek van de VOB en WSF.

Dat moet een etalage voor wetenschappelijke bibliotheken worden, met moderne tools EN met een subsidie.
Ik ga een dag minder werken in de ZB en die tijd aan dat project besteden.

Het mooie is dat ik daar de gemeenschap ook hard bij nodig zal hebben, zowel de voorlopers als de volgers. De geplande Happe.Ning kan daar misschien ook nog iets bij betekenen maar ook alle links van blogs, 23 dingers, enz, enz.

Een spannende testcase, waar ik gauw over zal gaan bloggen.

Enne, het is wel de bedoeling dat ik daar ook ga verwijzen naar aladin en andere producten die kunnen helpen bepaalde deelcollecties en kennis binnen de sector te promoten...

Astrid zei

Go Edwin Go!

Karlijn van der Lelij zei

He Nicole!

Fijn berichtje!
Maar heb je het doosje nog niet gezien? Moet je toch even naar vragen. Hij is mooi, al zeg ik het zelf. (Ik laat het wel aan anderen over om op te merken dat de lettertje in het boekje te klein zijn:))

En Edwin...

Dingen moeten m.i. naast elkaar lopen. Ik ben het 100 procent eens met je opmerking over de ontsluiting van de Kennisbank en roep dit ook al twee jaar. Maar het is allemaal complexer dan het op het eerste gezich lijkt.
Daarnaast willen we de leden toch vertellen wat we in de kast hebben?
Als Al@din chat dadelijk goed landelijk draait is het hoog tijd voor een promotieactie gericht op scholieren en waar kun je die beter voeren dan online...

Enneh...ik zal mijn 23dingen huiswerk snel weer oppakken...anders mag ik eigenlijk niet meepraten begrijp ik...

Groet,
Karlijn