woensdag 25 juni 2008

Bedrijfsknotje met bril


Wat als voetballers besluiten om maar geen bedrijfskleding meer te gaan dragen? "Ja, nou weten we het wel met dat oranje.." Het zou best een zootje worden op dat veld. Ik moet zeggen dat de gemiddelde voetballer er na het werk ook best onherkenbaar bijloopt, afgezien van het gezicht. Dat geldt niet voor de bibliothecaris. Wij allen weten precies hoe die er uitziet. Ook tijdens het werk blijkbaar goed herkenbaar. In dat opzicht is bedrijfskleding dan ook helemaal niet nodig.

Bovenstaand is natuurlijk flauwekul maar hoe erg het in werkelijkheid is illustreert bijgaand plaatje dat ik wegplukte bij een webkwestie, gemaakt door ene docent van hogeschool Domstad, ja precies. Onderwerp: de bibliothecaris. Hoe dom is dat!?

Over het algemeen staan webkwesties goed bekend en schijnen ze door leerkrachten graag gebruikt te worden. De strekking van de webkwestie "de bibliothecaris" is ook niet eens zo'n slechte: als alle opdrachten zijn gemaakt staat er:

Gefeliciteerd. Je bent nu een echte bibliothecaris.

Je weet:

wat voor soort boeken er zijn;
waar je informatie kunt vinden over kinderboekenschrijvers;
welke kinderboekenprijzen er zijn.

je kunt:

een recensie schrijven;
een verslag met goede argumenten en;
een presentatie maken.

Voor een achtste groeper niet gek om kennis van te hebben. Met een beetje knutselwerk en vernieuwing van links is hier best iets van te maken. Tenslotte willen we jonge mensen enthousiasmeren voor ons vak. Dus wie biedt zich aan ten behoeve van het imago?

3 opmerkingen:

WoW!ter zei

Er staat bijna dat die docent dommer heet. In elk geval uit de domstad.

NicoleGiling zei

Zo heet hij in elk geval niet, maar dat is ook niet belangrijk. Ik zou graag zien dat de "domme" bibliothecaris webkwestie er iets beter uit gaat zien.

Gerard Dummer zei

Dag mensen,

Wat een plaatje al niet voor reacties te weeg kan brengen zeg. Inmiddels heb ik ook mails ontvangen over dit onderwerp. Misschien goed om te weten dat dit voorblad niet door mijzelf is gemaakt maar door de beheerder van de website zelf.
Nu heb ik mij daar niet zo druk over gemaakt moet ik eerlijk zeggen. Misschien is het een goed idee om mensen van de bibliotheek zelf een webquest te laten maken. Dan krijgen kinderen tenminste echte inside information.