donderdag 26 juni 2008

Van oude menschen...

Aan de hand van 2 oude foto's aan de muur kreeg ik vandaag een lesje geschiedenis Bibliotheek Zwolle. Zulke uitleg kun je het beste krijgen van iemand die al een mooi poosje meeloopt. Een continuïteitsdrager, iemand die zich door elke reorganisatie heen slaat, en alles onthouden heeft. Er is een stukje verhaal bij veel personen, en er staan een aantal mensen op de foto's die allang weg zijn of overleden. Ook mensen die familie waren van elkaar, getrouwd zijn met elkaar en ook de zus van Jan Terlouw werkte ooit bij Bibliotheek Zwolle. Staat bij ons op de foto. Lucy weet dat nog.

Ik denk dat bij veel bibliotheken dit soort oude foto's rondzwerven en aan muren hangen. Ik denk zelfs dat daar veel overeenkomsten te herkennen zijn. Net zoals bij mij thuis stel ik me een schoenendoos (of meer) voor met stapels foto's uit die tijd van voor de digitalisering. En dan de verhalen van alle Lucy's erbij, is dat niet een mooi stukje bibliotheekgeschiedenis bij elkaar? Ik zeg: verzamelen, digitaliseren en op Flickr zetten, inclusief de verhalen. Heerlijk nostalgisch tussen alle bibliotheekvernieuwing door.

Geen opmerkingen: